Monday, February 1, 2010

Takde apa-apa.

Saya terpaksa berehat daripada melakukan research saya. Saya terpaksa menumpukan perhatian kepada kerja-kerja sekolah kerana sekarang ni saya rasa saya lebih kepada kerani berbanding menjadi guru. Saya rasa semakin banyak data dan dokumentasi yang kena disiapkan oleh cikgu, semakin result pelajar akan menurun.

Apa ke halnya data murid keluar masuk datang tak datang pun penyelaras tingkatan kena buat?

Apa halnya penyelaras tingkatan semua orang yang pegang jawatan besar dah kat sekolah?

Apa halnya tak bagi je sorang cikgu, sorang kerani untuk kurangkan beban cikgu?

Apa sebenarnya TUGAS cikgu?

Apa, ingat nak mengajar budak-budak yang 1001 fe'el ni senang ke yang boleh bagi lagi, bagi lagi, bagi lagi kerja kat cikgu?

Astaghfirullah.

Sakit otak saya.

2 comments:

  1. oh ye. pada minggu awal sekolah dulu, saya pun terbawa-bawa menulis refleksi dalam buku rekod mengajar ala-ala gaya yg dibiasakan dalam kelas Dr Tee. Apekah dpt memo dr pengetua mengatakan refleksi itu tidak sesuai. dan sy mcm hangin sebab refleksi dlm bulu rekod mengajar tu kena ditulais '23 orang pelajar dapat menguasai objektif yg dinyatakan'. oh apakah macam tak bermakna kalau kita tau berapa ramai yg menguasai atau tak menguasai pun. bukankah bagus kalau kita reflek teknik apa yg kita guna, berkesan tak, apa yg kita rasa berjaya hari tu...
    OMG. OMG. OMG.

    ReplyDelete
  2. OMG..OMG..OMG
    Apa nak jadi dengan institusi pendidikan kita ni!!!!??? lagi cuba nak maju, nampaknya macam semakin mundur.. sigh..sigh..sigh..
    sabarlaa wahai Cik Normie Sarip (sila perhatikan nama penuh).. hopefully cadangan beri pembantu guru tu tak laa amik masa 10 tahun utk diproses... apakah??????????

    ReplyDelete

Apa kata anda?