Sunday, April 12, 2009

12 April 09: The Final Entry

Saya adalah seorang Blogger. Ya, seorang Blogger. Bermula dengan blog di Friendster, saya gemar membaca blog sebagai escapism kerana tidek punya masa dan peruntukan kewangan untuk membaca buku-buku yang saya suka, menulis blog kerana di sini tiada siapa boleh menghalang apa yang saya ingin rasa.

Berblog untuk pendidikan? Untuk kursus PXGT6308 ini barulah saya berblog atas dasar akademik secara aktif. Sebelum ini lebih kepada memperjelas narsisis diri sendiri, penuh emosi dan drama; kurang intelek dan ilmiah.

What are 2 or 3 most meaningful things you have learned in this class?

  1. Sebagai pelajar, feedback daripada guru adalah sangat penting. Mengetahui untuk setiap tugasan yang dihasilkan sememangnya diambil peduli oleh guru, membuatkan pelajar lebih bermotivasi untuk menghasilkan kerja yang bagus dan berkualiti. Tambahan pula sebagai DE learners, instructor feedback is very crucial to maintain the motivation, to feel belong to a group and not isolated.
  2. Reflection helps to cultivate active learning. You never realized that you already learn something untill you try to recall it, relate it to your daily life, prior experiences and recent activities you encounter.
  3. It's no harm to lend your ears to others. Hear what they have to say, respond it with better understanding and share your thougths in good manner. Tiada masalah untuk memberikan pendapat yang bernas, kritikan membina. Keinginan untuk menjaga hati dan tidak mahu kawan-kawan terasa jika kita membetulkan kesalahan mereka hanya akan menjatuhkan mereka di hari kemudian (oh ini masih lagi berkaitan dengan edit-mengedit di wiki, sesuatu yang seharusnya kita lakukan dengan profesional).
  4. Teknologi berkembang terlalu pantas. Satu-satunya cara untuk tidak ketinggalan adalah dengan sentiasa berkongsi maklumat dengan kawan-kawan. Teknologi dicipta untuk memudahkan kehidupan kita, membantu kita menghasilkan strategi pengajaran dan pembelajaran yang lebih baik.
  5. Pendidikan jarak jauh adalah rumit jika tidak punya ilmu untuk mengendalikannya. Juga, untuk menghasilkan kursus pendidikan jarak jauh, lebih baik dilakukan dalam kumpulan yang punya pelbagai kemahiran dan dirancang dengan sehabis baik.

What will you do with the knowledge that you have cultivated from this class?

  1. Never too shy to seek for help and guidance if cannot understand something or do not know how to do something. Always talk to the lecturer, ask for his/her opinion and always share the knowledge with others.
  2. I have better understanding on how to implement Taxsonomy Bloom in my lesson plan. I do need to care more about my students need to ensure the learning process benefits them, more than benefits me.
  3. From the planning part; now I realize what aspects should I concern when developing a course or a lesson. The reflection helps me to indicate the weaknesses and strength of my works.

I learnt a lot, and I'm proud of myself of taking this tough course (hope to finish it with flying colours). Dr Tee, thank you for having me in this class, thank you for sharing the knowledge. To all my friends, thank you for all the support (whether u realize it or not).

The final words, thank you very much ;)

1 comment:

  1. Thank YOU. It has been good having you in the class.

    Do continue with this critical reflection (I think you have significant improvements since the semester begun), and make improvements to your practice as teacher whenever necessary.

    Take care and best wishes.

    ReplyDelete

Apa kata anda?