Monday, August 31, 2009

Unpack 2: Learning, Teaching and Scholarship in a Digital Age

Membaca artikel ini ibarat saya pergi ke suatu tempat baru yang pernah dengar, tapi tak pernah sampai. Banyak perkara/site baru yang 'diterokai' melalui pembacaan artikel ini, antaranya;

- website untuk membantu RESEARCHER mengumpul, mengorganisasi dan men-cite bahan-bahan bacaan/rujukan yang diperolehi - penulisan bibliografi menjadi lebih mudah dengannya ;)
  1. Zotero
  2. EndNote
  3. Connotea
- website yang mempromosi jaringan sosial yang lebih besar:

  1. Facebook (oh ini tidak perlu diperkenalkan lagi, anda pun seorang daripadanya kan..)
  2. LinkedIn (macam Facebook tapi yang ini mementingkan education background- boleh juga dijadikan sebagai platform untuk resume, saya dah join!)
  3. Ning (Kak Mimah melaksanakan projek PhDnya menggunakan Ning, dia kata ia ibarat Facebook + blog ke hapa ke. Menarik juga untuk dieksplorasi).
  4. Elgg -a powerful social engine-site ni lah kata
  5. Second Life -memvirtualkan kehidupan/ company anda. Berkongsi training dan social networking melaluinya. Anda boleh menjadi sesiapa sahaja di kawasan kehidupan ke-2 ini.
Artikel ini secara umumnya memberitahu kepada saya bahawa sangat banyak kemudahan on-line yang boleh membantu pengkaji menyelesaikan tugasannya. Ia juga memberikan idea lapangan-lapangan yang berkaitan pendidikan dan on-line untuk diterokai secara robust dan punya kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi (ruangan untuk kajian kualitatif ataupun kuantitatif).

Artikel ini pada bahagian awaknya pula mendedahkan kepda kita bahawa pelajar generasi baru sangat perlukan perubahan dalam cara guru mempersembahkan T&L/P&P yang lebih berorientasikan internet. Remaja kini menggunakan internet lebih banyak masa berbanding kita dahulu (masa zaman belajar).

Antara keyword yang perlu difahami:

  1. digital disconnect - keadaan yang mana teachers had not yet shifted their teaching to respond to the new ways students communicate and use the web beyond classrooms
  2. today's CLASSROOM - should support formal education (yang berlangsung di dalam kelas) and informal education (yang berlangsung secara tidak langsung tapi masih berstruktur di luar kelas/sekolah- tentunya yang berlaku di internet/dunia virtual. Perlu disedari bahawa pelajar turut membincangkan pelajaran dalam masa mereka menggunakan internet). Satu soalan, adakah pelajar di Malaysia juga termasuk dalam pelajar yang dimaksudkan dalam artikel ini? Benarkah pelajar di negara kita juga terdedah dengan kemudahan internet seperti pelajar yang dimaksudkan dalam artikel ini?
  3. cognitive tools (diperkenalkan oleh Encik Jonassen-sila google tentang beliau dan cognitive tools) that share the cognitive burden of accomplishing tasks.
  4. online identities - dynamic and shifting constructions and presentations of self
  5. digital citizenship skills - prepare online users to practice safe and responsible use of technologyand exhibit a positive attitude toward technology use
  6. digital literacy - knowing how and when to use which technologies and knowing which forms and functionare most appropriate for one's purposes (point 5 & 6 mempromosi bahawa dengan skill yang ada pengguna internet seharusnya lebih bertanggungjawab dalam menggunakan/remix resources yang ada di internet - untuk mengelak salah laku, plagiarisme dsb).
  7. cloud computing - ini betul baru dengar. Mari baca lagi di sini.
  8. social operating system - the emphasis on data and information is equal to or replaced by an emphasis on creating, developing and sustaining human relationship (pun belum faham sangat, mari baca ini).
Oh sebelum saya terlupa, menurut artikel ini, pelajar/ pengguna internet sekarang bukan hanyabrowse, read and obtained information (Web 1.0) tapi pengguna internet kina boleh buat macam-macam (read and write- participate, collaborate and distribute information), bukan sekadar user sahaja, tetapi boleh bertindak sebagai producer.

Dan sebagai peringatan kepada diri sendiri, sila baca Horizon Report 2008 dan 2009 itu. Ia amat berguna.

p/s: Prof RM dan Kak Tipah; jangan upset lagi ya :)

2 comments:

  1. Thanks Normie for the presentation. Very informative and entertaining =)

    ReplyDelete

Apa kata anda?